Kwas foliowy pełni istotną rolę w naszym organizmie. Najczęściej kojarzony jest z kobietami w ciąży oraz starającymi się o dziecko, jednak jego niedobór daje się we znaki każdemu z nas. Jeżeli meczy nas biegunka, drętwienie nóg, brak apetytu, zmęczenie oraz bladość, warto organizmowi dostarczyć witaminę B9.

Czym jest kwas foliowy?

Kwas foliowy jest to rozpuszczalna w wodzie witamina B9. Znajdziemy go też pod nazwą folan, folacyna, kwas pteroiloglutaminowy. Rola kwasu foliowego w organizmie: – udział w procesach metabolicznych człowieka – wytwarzanie czerwonych krwinek – regulacja wzrostu i funkcjonowania komórek – wsparcie rozwoju serotoniny ( tzw. hormon szczęścia) – zmniejszenie ryzyka nieprawidłowego zrostu cewy nerwowej oraz rozwoju chorób nowotworowych – regulacja stężenia homocysteiny ( aminokwas, który umożliwia regenerację uszkodzonych tkanek) – zapobieganie chorobom serca, udarom i wylewom – wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego – regulacja poziomu cukru w organizmie.

Gdzie znajdziemy witaminę B9?

W jaki sposób uzupełniać niedobory tej witaminy? Witaminę B9 uzupełnimy dzięki owocom i warzywom. Znajduje się przede wszystkim w:

  • zielonych warzywach-  takich jak sałata, szpinak, brukselka, zielony groszek, szparagi
  • Kalafiorze
  • burakach
  • pomidorach

Jeżeli do naszej diety dołożymy pełnoziarniste pieczywo, jajka, orzechy oraz cytrusy zmniejszamy braki witaminy B9 w naszym organizmie. Ważne jest, abyśmy nie wystawiali owoców i warzyw na działanie wysokiej temperatury oraz światła. Zmniejszmy także obróbkę termiczną warzy i owoców, ponieważ wszystkie te czynniki wpływają na redukcję zawartości kwasu foliowego w pożywieniu. Wskazane jest przyjmowanie folacyny w formie suplementów, które są przyswajalne w 100%. Kwas foliowy,przyjmowany wraz z pożywieniem wchłaniany jest w przedziale 50-80%.

Wskazania i przeciwwskazania do przyjmowania kwasu foliowego

Witamina B9 wskazana jest dla osób z jej niedoborami. Osoby nadużywające alkoholu, nałogowi palacze, kobiety planujące ciążę oraz ciężarne najczęściej mają zwiększone zapotrzebowanie na kwas foliowy. Spożywamy go także, gdy mamy łuszczycę, anemię oraz nie tolerujemy glutenu ( tzw. celiakia). Nie zapominajmy, że z powodu złych nawyków żywieniowych oraz stresu każdy z nas może cierpieć na niedobory witaminy B9, dlatego warto przyjmować suplementy.

Do głównych przeciwwskazań suplementacji kwasu foliowego należą choroby nowotworowe. Witamina B9 bowiem może przyspieszyć zmiany nowotworowe, a co za tym idzie – pogorszyć stan zdrowia.

Wady i zalety stosowania kwasu foliowego.

Prawidłowa suplementacja kwasu foliowego, a także innych witamin, niesie ogrom korzyści dla naszego organizmu. Zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej, chorób serca i układu nerwowego. Działa krwiotwórczo, dlatego tak ważna jest suplementacja przy anemii. Zwiększa szansę na zajście w ciążę, a w jej trakcie zmniejsza ryzyko wystąpienia wad płodu. Poprawia pracę mózgu, wpływa korzystnie na nasze samopoczucie. Powoduje, że nie jesteśmy ospali i nie męczy nas drętwienie nóg.

Mimo ogromnej ilości korzyści płynących z przyjmowania kwasu foliowego, musimy uważać, żeby nie przesadzić z suplementacją. Nadmiar może doprowadzić do zaburzeń funkcjonowania układu immunologicznego. U osób z chorobami nowotworowymi, zauważono szybszy rozwój nowych zmian nowotworowych. Zbyt wysoka podaż witaminy, może ukryć niedobór witaminy B12. Możemy także, przeoczyć rozwijająca się anemię złośliwą. Zauważalny także, jest spadek formy psychicznej u osób starszych, oraz spowolniony rozwój mózgu u dzieci.

Jak suplementować kwas foliowy?

Lekarze rekomendują, aby przyjmować kwas foliowy w dawce 400 mikrogramów dziennie. Niewłaściwa dieta, życie w ciągłym biegu, stres. To wszystko działa niekorzystnie na nasz organizm. Prawidłowo zażywany kwas foliowy, wspomaga rozwój mózgu i hormonu szczęścia. Warto zastanowić się nad suplementacją, aby poprawić swoje samopoczucie oraz zmniejszyć ryzyko wystąpienia poważnych chorób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także

Keratynowe prostowanie włosów

Keratynowe prostowanie włosów. od kilku lat, cieszy się ogromną popularnością. Zabieg ten,…